Wednesday, November 16, 2016

skolah tok pok... mentohnyo kito

·      Penilaian dlm system pendidikan sekolah negara kita tidak sempurna, bahkan boleh dikatakan salah dari segi konsep mendidik/memberi pendidikan. 
·        Peperiksaan kognitif hanya menunjukkan A pada pelajar yang boleh focus memahami dgn cepat apa yg di ajar, pelajar yg menghafal dan yg rajin membuat latihan. 
·  Penilaian kepada pemahaman sebenar pelajar peringkat rebung, mengaplikasi pembelajaran, memahami persekitaran, mengadaptasi kepada situasi kehidupan sebenar; psikomotor (ujikaji/kerja tangan/kepandaian menggunakan alatan etc), afektif (argumentasi/perbincangan/pemahaman melibatkan perasaan), skil lembut (bercakap/menyoal/menjawab) tidak dilakukan dengan sempurna. Tiada gred utk ini. 
·    Tahukah anda semua 3 unsur ini lh lebih byk menentukan survival (keboleh upayaan utk hidup) manusia seluruh dunia utk abad 21 ini. 
·        Kaedah pembenihan minda, percambahan idea, menerbitkan soalan2 di kotak fikiran pelajar lalu cuba menjawabnya sendiri dengan kaedah pemerhatian tidak diterapkan di peringkat akar umbi (pra sekolah & sekolah rendah) 
·        Amat terhad soft skill diterapkan kepada mereka (akar umbi). 
·        Tiada pemahaman setiap unsur dlm dunia ini memberi efek kepada ekosistem yang lain. 
·        Cth1 kanak2 tidak tahu bahawa daun yg luruh itu akan memberi nutrisi kpd tanah, memberi mknan kpd organisma kecil, memberi zat kpd pokok2 kecil yg akhirnya memberi rantai mkn kpda haiwan & pokok yg lebih besar & seterusnya. 
·       Cth2 mereka tidak berasa perlu menghormati & berterima kasih kpd pengutip sampah busuk dlm tong sampah depan rumah mereka atau kepada posmen yg menghantar surat, padahal mereka inilah ingineer sampah & pengantara antara benua di dunia. 
·        Bapa & ibu juga hanya nak Nampak A (mumtaz) dlm repot kad anak2. Sebab mereka dari dulu juga dididik begitu. Kesedaran tidak muncul bahawa A bukanlah segalanya (kalau ikut penilaian negara kita sekarang) 
·    KPM ada merangka & ada try dlm system pendidikan baru PBS, dan sekarang KSSR/M pula (aik cepatnya bertukar) 
·      Memang pada mulanya tidak sempurna system PBS kerana macam rintangan, fasiliti, latihan kpd guru dn pemahaman kpd bapa ibu.
·       Sementelah lg bapa ibu sudah panik, ‘eh apa punya penilaian ni, menguasai dn tidak menguasai sj ke? Mana A nya?’ 
·        Mereka mendesak guru2 mesti buat periksa, sebab x nampak A dlm repot kad….


·        Bersambung,,…..

No comments:

Post a Comment